Megszólalt a főépítész a pályaudvarok megújításáról

2025. február 27. 09:33

Látványtervek készítésével még egyetlen épület sem épült meg. Az építkezéshez tiszta fejre, pénzre és rengeteg munkára van szükség – mondta Lánszki Regő a rákosrendezői beruházásról.

2025. február 27. 09:33

Az állomásmegújítási program lényege, hogy a modernizációt magántőke bevonásával érjük el, de a tulajdonjogokat az állam megtartja és részesedik az üzleti haszonból is. Több évtizedes adósság ez, mindenki tudja, aki járt ezeken a pályaudvarokon, hogy milyen méltatlan állapotban vannak ezek a létesítmények, miközben városszerkezetileg központi helyet foglalnak el – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Lánszki Regő.

Ezt is ajánljuk a témában

Az országos főépítész kijelentette, a nyertes vállalatok a szerződés megkötésétől számítva 99 évig birtokolják a vagyonkezelői vagy használói jogokat. Ők fejlesztenek, miközben nemcsak az állomások, hanem a mellettük található területek sem kerülnek ki az állami tulajdonból, sőt, mivel közös projektcéget hozunk létre, az államnak plusz nyeresége is lesz. 

Ezt is ajánljuk a témában

„Ez a program a politikai támadásokkal ellentétben éppen a közvagyon felelős felhasználásáról szól, hiszen olyan fejlesztéseket indítunk el, amelyek megvalósítására állami pénzből talán soha nem lenne lehetőség, bevételt szerzünk a közös cégekből, miközben minden tulajdonjog az államé marad” – fogalmazott

Az állomásmegújítási programot három részre bontották, elsőként megvizsgálták azokat a kiemelt és alapvetően nemzetközi forgalmat is lebonyolító nagy állomásokat, amelyek városszövetileg olyan helyen találhatók, hogy komoly lehetőség van a hasznosításukban, ilyenből hét van. Ezt követi a térségi szint, tehát a kisebb, de jelentős forgalmat lebonyolító állomások. Ezek közül kilencet választottak ki. Az utolsó, harmadik szinten pedig a legkisebb, helyi pályaudvarok vannak, amelyeknek mind a forgalma, mind a mérete elmarad a többitől. 

A legkisebb pályaudvarok esetében nincs jelentkezési határidő, folyamatosan vizsgálják, ki jelentkezik a felújításra. 

Lánszki elmondta, a pályaudvarok fejlesztése a környező területek modernizációját is magában foglalja, így a kereskedelmi és szolgáltatói funkciók is jelentős teret kapnak. Restik helyett minőségi éttermek, elhagyatott várótermek helyett korszerű boltok, tiszta mosdók és közösségi terek lesznek majd.

Rákosrendező kapcsán az országos főépítész kijelentette, hogy mivel a főváros élt az elővásárlási jogával, Budapest tulajdonába került maga a terület, tehát az, hogy itt a földfelszín fölött lévő 330 ezer köbméter hulladék elvitele, és maga a terepszint alatti szennyezett területnek a rekultivációja miként történik meg, az új tulajdonos feladata. 

Ezt is ajánljuk a témában

Az állami beruházásokról közölte, először is a MÁV-nak a szolgáltatás működtetéséhez, fejlesztéséhez szükséges területeket ki kell jelölnie. Aztán jöhet a hulladék- és kármentesítés, ami a tulajdonos feladata. A kormány továbbra is azt szeretné, ha a főváros szégyenfoltjából a büszkeségévé válhatna a terület, a külföldi befektetőtől is ezt várták. „Egy dolog azonban legyen világos: látványtervek készítésével még egyetlen épület sem épült meg, ahogy azt láthatjuk Budapesten. Az építkezéshez tiszta fejre, pénzre és mindenekelőtt rengeteg munkára van szükség” – jelentette ki Lánszki Regő.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Nyitóképünk: Rákosrendező pályaudvar, fotó: Attila KISBENEDEK / AFP

 

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lajoss
2025. február 28. 08:02
Elúszott a nagy arab tolvajlás…a kormány bosszúja jön…😥
elfújta az ellenszél
2025. február 27. 23:00
Biztos nem felejtik el beírni a szerződésbe, hogy 500 méter magasságis beépíthető a terület 90 százaléka. Ez különösen fontos a vasút működőképességének fenntartásához.
nemecsek-3
2025. február 27. 22:21
almaheddin 2025. február 27. 11:47 14 éven át lófasz, a máv szarabb, mint valaha. A máv szar! Nem kellene itt a mundért védeni a sok mínuszolással mert az, hogy a máv szar ténykérdés és senki javát nem szolgálja, ha a mindenki takargat ami alatt tovább rohad az ügy. Attól a pár Flirt szerelvénytől nem fog semmi javulni, nem ott van a probléma. Kb annyi mint szar tortán a habcsók. Probléma, hogy a MÁV menedzsment nem ért a vasúthoz (sem), már akkor megérettek a kirúgásra amikor kinevezték őket. Nem lehet úgy vasutat működtetni, hogy a vezéreknek fogalmuk sincs mi van a bakterházban. Magyarországi viszonylatban ahol 3-4 óra alatt át kellene érni Záhonyból Szentgotthárdra ma nem a luxus kényelem a fontos, különösen ha a budapesti viszonyokat veszem alapul ahol a belváros egyik pereméről a másikig 1 óra az út bűzölgő buszon villamoson és ahol az ül le akinek van gusztusa hozzá hanem hogy pontosan, megbízható csatlakozással járjanak a vonatok.
nemecsek-3
2025. február 27. 22:01
Sokkal lényegesebb a százmilliárdok meg a 160-as pályák villantgatása után, hogy pontosan, megbízhatóan járjon a vonat és azért ma legyen már meg a 80-100km/h átlag vonattól függően és átszállástól függetlenül ami már 30-40 évvel ezelőtt sem lett volna ördögtől való. persze ahol 10 év nyüszögés és 200 millió mire sikerül egy gyalogos vasúti átjáró labirintot összehegesztetni a helybéli ezermesterrel és lebetonozni hozzá pár szükséges cöveket ott ezektől nem lehet sokat várni. 2/ Már évek óta emelkedik a vasúti balesetek száma. Mostanában már ünnepnap ha nem gázol vonat. A vasút ilyenkor már begyakorlott kioktatásán kívül hallott esetleg valaki olyat, hogy a vasútnál fölvetődött volna a kérdés, hogy a gyakori baleset miatt talán nem kellene -e megvizsgálni az eseteket alaposabban, pár szót ejteni ezekről a székházban reggeli, 10-órai kávézgatás közben, nem-e talán mégis lenne a vasútnak is tennivalója a tragédiák számának csökkentése érdekében??
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!